Direktlänk till inlägg 28 januari 2011

Sökträning!

Av Tina Engström - 28 januari 2011 17:34

I Onsdags körde jag sök med hundarna. Gick till ett område vi kört på tidigare,ca 60m brett, 150m djupt med ett dike innan de två yttersta apporterna.De fick se att jag gick iväg med dummysarna, men såg ej vart de hamnade.Kunde därmed lägga inifrån och ut. Började med Elliot, som i en hög fart plockade in 8st, de jag var mest nöjd över, var att han var väldigt systematisk och lämnade allt i hand.Det var de 2 yttersta dummysarna kvar, då jag avslutade med en Inkallning, med bollbelöning.Jag tränade också på vårt "peppingord" på de 4a första.

La ut söket igen, på lite annorlunda ställen, vill inte att de ska lära sig att spåra tidigare hund, jag vill också att de "väljer bort gamla legor". Skickade sedan Farin, hon har också ett högt tempo, slarvade lite i "vittringsuppföljningen" ibland och sprang vidare.Hon är inte lika systematisk, utan lyckades på 5 dummys ha varit överallt, även ytterst. Däremot låg 2 av de närmaste kvar. Får köra högre stimulans nära nästa gång och se till att hon följer upp vittringen hon får i näsan. Avslutade, även med henne, att kalla in, innan hon hittat ngt, med bollbelöning.

Har sett alltför många som inte kan kalla in sina hundar under jobb,därför är jag väldigt noga med den träningen också.   

Avslutade med att en "taggad" Triss fick hämta resterande dummys. Det gjorde hon med glädje   

Tycker att det även är viktigt att ungdomarna avslutar med passivitet, Mascot behöver också den biten, därav fick han titta på hela tiden    


  

                                  Triss i Okt 2010


På lydnadssidan har vi varit i Ridhus 2ggr i veckan och en gång utomhus på ÖBK.

Själva ridhuset är inga problem för ngn av hundarna, inte störningen av andra hundar heller. Det vi fortfarande jobbar med är position i Linförighet och att skilja på ligg o stå. Vi har också "länkat" momenten. Insåg att jag behövde jobba lite på den (enl mig) töntiga apporteringen, så nu har vi jobbat lite i köket på den (sitta stilla, lugn i munnen) Det kan ju hänga på nån "fjuttig" poäng i slutändan  Var på ÖBK, eftersom vi ej haft hinder i ridhuset,och kollade att de hoppade. De gjorde det med den äran, lite för snabbt ibland   Farin fick också chansen att köra Platsliggning, med annat än flattar, då Tomas Mohlin hade en privlektion. Fick ligga bredvid en stor Rottishane, som tittade på henne, lilla veka tösen vågade väl inte annat än att ligga still. BRA!! Kom iallafall inte till matte   


Mitt största bekymmer just nu är den apporteringsglada "mamma" Triss. På vittringen i tisdags apporterade vi pinnar gladeligen, utan "letande"   

Faaaaan!! Hem och övade i hallen igen, på ÖBK, länkade dir app, hoppapp o vittr. Blir galen!! Men idag funkade det i Ridhuset, tävlingsmässigt, 3ggr i rad   Får fortsätta 2ggr om dagen fram till nästa lördag, puh!!


  

                             Triss m "pinne"


Liten Keno, 12v, har varit hos vetrinären en sväng. Åkt bil några gånger, varit i Ridhus, gått i koppel, tränat lite position på vä sida av matte, lite ligg (operant i köket) och varit utanför "kända" marker 4-5ggr, hittills. Klättrar glatt upp på stenar och "bjuder" på kontakt under morg/kvälls rundan. Har förståelse för sitt namn, Keno = Godis, även med viss störning. (Tränas nog minst av kullsyskonen, men är väldigt söt   )


  

         "Keno"  E. Rider of the Storm  12v


Imorgon kommer Cecilia & Melvin, behöver "trimmas" lite i Dirigeringarna inför ÖKL   

Kram på er !!!





 
 
Ingen bild

Bittan

28 januari 2011 21:03

Jisse vad du lígger i, jag blir genomsvett bara jag läser om er ;-) KRAM

 
Ingen bild

Tina

28 januari 2011 22:28

Vill bara att "folk" ska förstå att jag tränar inte massor, men med kvalite', ett sök i veckan är väl inte så svettigt?? + Lydnad ca 1/2 timme per hund 2ggr på en vecka.
Det jag inte förstår, är att man "inte hinner" med 1 hund ;-)

 
Ingen bild

Emma, Zingo & Goblin

30 januari 2011 08:26

Så kul att läsa om hur du tränar ditt gäng! Kvalité är alltid bättre än kvantitet - det skriver jag under på.Kram

 
Ingen bild

Anna & Jazz

6 februari 2011 17:58

Den där elääändiga vittringen. Har satsat på mängdträning och försöker göra minst en repetition varje dag. Kan ha 30 rättrepetitioner i ryggen och så kan han gå och ta bara vilken som helst den 31:sta. Sedan ytterligare 25 rätt. Man blir galen... Skönt att läsa att det inte bara är jag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards