Alla inlägg under juli 2013

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gått runt eller att jag kastat ut ngt och sedan gjort ngt emellan på land, och sedan skickat henne. Avslutar alltid med Landträn, då vtn drar lite extra.

I ”hundens” värld finns inget som heter ”slyngelålder”, utan den sitter i VÅR mentalitet. Helt plötsligt, kräver VI, att ”den lilla valpen” kan sitta kvar, inte hoppa på folk eler saker (bänkar innomhus) Om man istället är tydlig från början,  rätta mej om jag har fel, så kan man istället ”kräva” det de kan längre fram ;-) Vek/velig förare = jaja HEN är så ung.....

Vi, Ninja och hennes 3 mån äldre halvsyskon(som fyllde 1 år 27/5)  fick i förra veckan,testa sök för första gången. Då detta är ett helt naturligt ”moment” för hunden, dvs att "springa runt i skogen", tar jag det rätt sent. 

Första gången går då Förare + hund i slingor ut och ”snitslar”, sedan kastas dummies i närheten av snitseln, på väg in. Allt för att få till ett bra Sökmönster med start på de närmaste apporterna.

Nästa tillfälle (samma område) sitter hunden kvar vid starten och 3e gången kvar i bilen.Är väldigt noga med att ha ett nytt tecken, för att lära hunden att förstå att detta är ett nytt moment.

Nästa steg är att byta mark,börja då med att hunden sitter kvar, lägg ut söket genom att gå i slingor längst ut och kasta dummies utifrån och in. Vill fortf ha mesta stimulans närmast, för att få hunden att förstå att söka innifrån och ta ny mark succesivt.

När jag har gjort detta på 5-6 olika ställen, "testar" jag vad hunden kan, dvs jag åker till ytterligare ett nytt ställe, lämnar hunden kvar i bilen och lägger ett helt "dolt" sök. Där visar det sig om hunden förstått vad sök betyder   

Går den då glatt ut 7-8ggr och hämtar, så är jag nöjd. Gör den inte det, forts jag med "synliga" sök, men nya platser, osynligt-känd plats osv.

Det vi också "glömmer" är att vittring av andra hundar, nedlagda vilt mm är en störning. När de "kan" sök, kör jag gärna några andra hundar innan jag tar ut den unga hunden. Byter plats på vart dummien/viltet legat, "tappar" vilt i området,plockar upp och lägger på "rätt ställe" osv.Allt för att lära den unga hunden att skilja på vittring av "tomt" och Vilt på plats. Har jag "känsliga"/hormonella hundar kör jag gärna sök, där jag vet att andra rastat sina hundar, då kan jag åtgärda,(korrigerar + höjer motivationen för jobbet) om hunden har "fel intresse", dvs stannar på "kissfläckar" tex.


(Vi har paralellt tränat olika Viltslag, i mark /dir situationer)

 


Glöm inte!! Träna sök i närheten av vatten, utan vtn störning först, men sedan med störning. Dvs lägg synligt sök, kasta sten i vtn, men hunden ska gå i sökriktningen.Ha ngn i båt bredvid söket mm. Allt för att ge din hund bästa förutsättningarna att förstå vad du vill att den ska göra. Inget är svårt, om man har tränat det innan   


STARTA INTE FÖR TIDIGT!! Ge din hund en ärlig chans att lyckas, om den inte förstår, hem och träna igen, det är aldrig hundens fel att det blir "tokigt"   

 



Kram på er!


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards