Alla inlägg under april 2013

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-)

Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i träningen. "Jobbar" på promenaden, säger hennes namn (då hon är fri) och antingen kastar jag en godis till henne alt kastar jag en "markeringsboll" en bit bort. Lägger på "områdessökkommandoi" då hon letar godisen (om hon inte fångar den), men låter henne självständigt att leta reda på markeringsbollen. Konstigt va ;-) Men för mej beror det på att jag vill ha ett intensivt letande i ett litet område (godisen) och en självständig hund i markeringsarbetet (bollen), förutsatt att hon sett nedslaget. Jag varvar även med att slänga en boll, osynligt åt sidan, kalla på henne (med stor belöning, när hon kommer) och sedan skicka linjetag på "osynlig boll". Missar hon "linjen", tränar vi ist stopp signal och belönar det. Sedan provar vi igen på linjetaget. Rörigt?? Ring mej så förklarar jag ;-)


Vi tränar också lite "på riktigt" med en liten grupp 3-4 hundar. Där vi varvar Markeringar med Linjetag och den viktiga PASSIVITETEN. Vi har introducerat Vit pinne= dummy, nu när snön försvunnit och dummysarna inte syns på marken. Vi har då kört 2 och två. En kastar markeringar, med sin hund passiv. En annan lägger dummy vid vit pinne, flyttar sedan en bit därifrån = med sin hund passiv. Vi "arbetande ekipage" varvar markeringar och dirigeringar. Nu pratar vi om markeringar åt ett håll och dirigeringar/linjetag rakt bakåt. = både stadga, passivitet, omvänd förväntan och "lita på mej" i linjetagen.


Vi jobbar lite Områdessök, där jag lämnar henne precis vid Området med den gömda tennisbollen, medans jag länger avståndet, genom att backa ifrån henne. ( Bra med hjälpare som lägger ut boll, då min hund är på väg in med en) = lite mer diffust.

Presenterar fortfarende vilt lite då och då ( beroende på intresse från valp/unghunden) stort intresse -ok med längre emellan, lågt intresse- tätt emellan.


Nu ska jag kolla Let's Dance ;-)  Återkommer snart !



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards