Direktlänk till inlägg 14 januari 2013

Ninja 3 mån!

Av Tina Engström - 14 januari 2013 19:10

Den här veckan har vi ”testat” linjetagen, genom att låta Ninja sitta kvar i bilen, medans jag ställt ut burkarna m godis på samma ställe, som vi tränat synligt/med direktretning, innan.Har sedan tagit ut henne och skickat på burkarna, på ung halva avståndet,mot när det varit tydligare. Det har gått jättebra   

Vi har även tränat en gång på ung samma plats, men med 3 andra hundar runtomkring, med sina mattar.Vi ställde då ut 6 burkar på olika ställen,nya för alla,minst 50m emellan dem, på en stor vit (snötäckt) markbit, så burkarna syntes tydligt mot snön. Vi skickade sedan valparna från olika håll och avstånd, inte 50m för alla,beroende på kunskap. Sedan ser man till att det aldrig är tomt, utan lägger en ny godis på den burk man ”tömt”.Man skickar sedan aldrig på den burk man precis lagt på = sänker förväntan. Det krävs att alla har koll och tar hänsyn till varandra. Så att man stör så lite som möjligt = tyst förda hundar ;-) Ninja brydde sig inte om ngn annan,utan hade full fokus på sitt jobb.

 

                       Sara & Keno -11


Avslutade med lite följsamhetsträning på vä sida mellan de andra ekipagen, när de stod stilla.

Blir det lite fel,gör om det lite lättare! Bli INTE frustrerad eller börja bråka ;-)


Vi har även börjat med ”stanna kvar” träning. Passade på inomhus,först,på vårt ”träna ligg” ställe,på mattan i köket. N la sig där och jag klev ngt steg ifrån,kastade sedan en godis till henne,för att hon var kvar.Börjar sedan om, efter ett tag lär de sig att ”äta godisen” och sedan sätta/lägga sig igen,på ”sin plats”. La på ett ”stanna” kommando,som jag upprepar flera ggr,samtidigt som jag berömmer ”rätt” beteende. Kastar sedan en godis,från där jag står. Vill inte gå tillbaka och belöna,eftersom det är att jag är ”borta” som jag vill träna. Har sedan testat det på lite olika platser,vid olika tillfällen, bryr mej inte,om hon sitter eller lägger sig ner,utan belönar bara att hon är kvar på platsen.

* Reser valpen sig,gör jag om,lite lättare,korrigerar inte,tycker att de ofta blir osäkra då.

 


Ninja har lärt sig att ”öppna munnen” = fånga godisen/fokusera på min höjda hand. Mitt nästa steg är att kunna blåsa Kontaktsignal. Dvs. EN signal betyder:stanna, titta på min hand, där kommer godisen. Vill INTE att den betyder stanna/leta efter en godis på marken. Det är en VISS skillnad, återkommer till det ;-)


Jag lägger in sånt som jag ”behöver” för att min vardag ska fungera,tidigt i min valpträning.Tex som att kunna sitta uppbunden. Börjar då gärna innomhus, knyter fast valpen och ställer mig en bit ifrån, jobbar ”operant”,dvs när valpen slutat hoppa/bita i kopplet osv och sitter lugnt,kastar jag till den en godis. (säger ingenting,förutom ett lugnt BRA,när jag får ”rätt beteende)  Med Ninja hann jag inte med den förberedande biten, utan började med att jag la godis på en burk åt en kompis valp 5m åt vä, medans N satt uppbunden 5m åt hö om mej. Åh mitt ”A-barn” <3 fattade direkt,att det lönade sig att sitta lugnt o stilla,jag kastade godis till henne emellanåt naturligtvis   

* Min TANKE är ju att jag, i framtiden, ska kunna ha min hund sittandes en bit bredvid mej, medans jag kastar markeringar åt mina kamrater.


Nu ska jag bara skriva lite om mina tankar, när det gäller ”Stanna kvar”: För mej gäller det att ha en ”tanke” på vad jag tränar,hur och varför.Vill alltid ha en "orsak" till varför jag ska träna vissa saker.....   Jag vill ha ett stanna  i Platsliggning,dvs med hundar som är stilla bredvid, i ”Passivitet” dvs när jag kastar dummies åt andra, tränar ngn av mina andra hundar och när hunden sitter bredvid mej och ngn annan hund jobbar.I väntan på kommando dvs.innan min hund får gå på sin markering. Jag har därför väldigt lite förståelse för att man tränar att hunden ska ”sitta kvar” framför mej, medans jag kastar saker omkring den, dummies/köttbullar  tex. Hur ofta händer det i ”verkligheten”????? Har en bra ”anekdot”, där jag var på en gruppträning, där 7-8 hundar med förare stod på linje tillsammans med mig och min hund. Det sköts markeringar och skickades på dirigeringar mm. Vid ett tillfälle,när jag visste att det inte var min ”tur” att slicka på en stund, lämnade jag min hund på linjen,för att hämta ngt i min ryggsäck,100m därifrån, varvid Instruktören säger: Vi kommer att forsätta skjuta och apportera. Jag säger då lugnt,ja, mina hundar apporterar bara när jag står bredvid och gick vidare för mitt ärende. När jag kom tillbaka, satt min hund snällt kvar på plats,som jag förutsatt ;-)  DVS. Jag tränar ”situationsbundet” . Är jag bredvid,kan man få apportera. Är jag inte där,alt framför/en bit bredvid apporterar man INTE.


Jag måste bara skriva lite om mina tankar, när det gäller NEJ/FÖLJSAMHETSTRÄNING också. Är, som jag skrivit tidigare,väldigt restriktiv med mina NEJ kommandon. NEJ = TOTALFÖRBUD, en liten ”morrning” i mungipan, är en mindre ”korrigering.  Det kommer oftast naturligt, NEJ när valpen äter på elkablarna,NEJ när den hoppar upp på bordet osv. Försöker i möjligaste mån få all träning att vara sånt som jag behöver i vardagen.”Slösa” inte bort era NEJ!!!

Jag tränar följsamhet med andra hundar/människor mm istället för en ”förbudsburk” med köttbullar. Hur ofta träffar ni på burkar med köttbullar i vardagen??Hundar är jätteduktiga på att ”assosicera” dvs ”burk m köttbullar = förbjudet. Testa med att gå förbi en lekande hund istället………Försök att göra träningen ”REALISTISK” , dvs gör inte ”konstlade” övningar, som därav blir en ”övning”, använd er av riktiga problem/störningar istället.

Kontentan av allt idag!!

Använd dig av vardagen,så mycket du kan, då behövs ingen speciell ”träningstid” för din valp/unghund. Se alla möjligheter som  faktiskt finns, det gäller bara att ha fantasi   


PS.Vi tränar ”hantering” för vår Utst karriär också, lite kolla tänder,ta på kroppen,klippa lite osv. både av mej och andra ;-) ”Köttbullen” har ingen Uts i sikte än, vågar inte ens visa en bild på henne    Ska trimma formen snart, inför Beach -13   

 
 
Ingen bild

Anna & Jazz

14 januari 2013 22:20

Jag läser med stor behållning, som alltid!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Ovido - Quiz & Flashcards