Direktlänk till inlägg 1 februari 2013

Ninja 3 1/2 mån!

Av Tina Engström - 1 februari 2013 17:42

Jag har nu tränat "stanna kvar" i lite olika miljöer. Bryr mej inte om hon lägger sig,det är bara bra,desto mer passiv är hon. Kastar belöningen på avstånd, vill inte ha förväntan på att jag kommer tillbaka = gör en uppmärksam hund,dvs man har inte tid att titta åt sidan alt äta gräs,snö,hästskit, för då kan man "missa" godisen/bollen.

 

 

                   (hon bjöd på "näsan ner"   )


Eftersom vi har ett "stanna kvar", har jag testat att sätta henne med ryggen åt Godisburken och skickat henne på "bakåt UT", hon fattade ganska snabbt när jag tryckte på med både händer och kommando. (fattar de inte,ta hjälp av ngn som kan stimulera bakom hunden) Varvar sedan med att belöna "sitt kvar", med att skicka henne. Varierar avstånd från burk till hund och hund och mej, MEN länger inte avstånden samtidigt. Vi fortsätter naturligtvis med våra linjetag också.


Vi har också börjat lite med Kontaktsignal. Först har jag bara hunden sittande framför mej, blåser 1 signal-höjer handen m en godis,blåser och samtidigt kastar jag godisen till hunden. Gör det några ggr, sedan testar jag på lite längre avstånd och när valpen inte är fokuserad på mej. En blick på mej = beröm o godis (de behöver INTE sätta sig) Vill att det ska löna sig att titta på min hand,så därifrån kommer godisen. Om hunden inte fångar den i munnen,utan måste leta efter den,passar jag på att lägga på min Områdessignal = snabb inlärning på den samtidigt   


Igår och idag har vi även "kollat av" Viltintresset. Börjar då innomhus, låter hunden lukta/kolla av viltet först, när jag håller i det. Provar sedan att lägga alt kasta iväg det, när hunden kommer fram lockar jag på den (vill INTE ha ngt "ta den då" kommando) vill den inte ta- höj stimulansen på viltet dvs dra lite i det,skapa efterföljande. Tar den viltet, stå trångt eftersom de oftast vill "kila iväg" och undersöka, locka in den o belöna. Jag bryr mej inte om de släpper viltet, bara de vill komma till mej. Provar sedan utomhus, sätter då lina på hunden,om jag är osäker på om den tänker komma.

 

Tejpar också ihop vingarna,för bättre grepp    Ninja apporterar mås   


Vi tränar oss lite för "vänstervarv" också, så småningom   Trimmar lite och låter andra titta på tänder och "klämma lite" på kroppen.

 

                                                  
  Sötnosen 3 1/2 månad   


Vi har hunnit med att träna lite både i Ridhus och i en Innomhushall. Då fokuserar vi mest på tävlingslydnadsmomenten, följsamhet,ligg,ingångar och stanna kvar. Har testat lite apportbock och hopp också.


Herregud, det låter som att vi tränar jämt, MEN jag kan intyga att vi kanske gör saker ca 15min var tredje dag   Hon är väldans lättlärd, min lilla stjärna. Tror också på små stunder av träning då och då, sedan vila, då hinner det sjunka in i det lilla huvudet   


Kram på er alla!!






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards