Alla inlägg under juni 2011

Av Tina Engström - 26 juni 2011 18:59

Efter avklarat Unghundsderby, där både Farin och Elliot skötte sig bra,fixade merparten av markeringarna själva och där de inte gjorde det, svarade de hyfsat bra på mina signaler och tecken, går nu träningen vidare mot ÖKL start, så småningom   

Jag har gått tillbaka till att träna dirigeringar, med hjälp av mina vita pinnar, varvar med att skicka rakt från min sida, blåsa stopp och vinkla åt ngt håll. Sätter även hunden vid "mitt pinnen" och övar långa skick åt hö,vä och bakåt ut. Är då både i skogen,på hygget och på fältet. De har båda bra tillit på att gå rakt fram, både på land och vatten. Nu är det lite "finlir" som behövs, dvs ta även mina sidotecken, på längre håll.

Vi har även börjat lite med dubbelmarkeringar, både på land och vatten.


  

                                 Farin vattenapporterar!


Keno, är som en liten säl, simmar mer än gärna, har också fått börja lite med linjetag på vatten. Lägger synligt på "andra sidan" i olika vikar, skickar därefter ut honom. Använder mej av väl synliga dummies, så att han hittar direkt han kommer fram. Tränar även honom i tecken på "vita pinnar", lägger också ut linjetag på väg ner till sjön, som vi sedan tar på vägen hem. 


Frångick faktiskt "mina principer" häromdan, när jag råkade ha vilt framme. Var bara tvungen att testa ett sök, fast han inte lärt sig det än   

Satte honom och gick runt i skogen och la ut 4 vilt. Han plockade in alla 4 med ett fint sökmönster, duktig kille   

Han tenderar dock att ha lite mer "egen vilja", än sin mor Triss, så vi fortsätter nog med fokus på Dirigeringsträningen ett tag till. Tror inte sök och markeringar kommer att bli några problem för honom i framtiden   


Förra veckan var Sara här och hälsade på, vi passade då på att träna lite olika typer av markeringar med Elliot, Farin och Triss.Det är kul, för vi kan varva lite som förare och kastare med hundarna. Famförallt Triss tycker att det är jättekul att ha Sara som förare. Sara är "hårt drillad" i min Hundförarskola sedan unga år och sköter sig ypperligt   

Jag tar gärna med mig alla hundar, när det bara är mina som ska träna. De får då varva hela tiden mellan aktivitet och passivitet. Ett "måste" tidigt ,är att de kan sitta stilla lösa, medans jag kör en annan hund.


                   Sara med Triss,Keno, Elliot och Farin i en liten paus !


På lördag ska Triss starta på ett Mocktrail. Det är som ett A-prov, fast på dummies. Så nu fokuserar vi på svåra enkelmarkeringar för hennes del.

Vi har ju även lite att jobba med när det gäller hennes dubblar på vtn. innan nästa B-provsstart, i slutet på Juli (förhoppningsvis, om man kommer med)



Vi varvar jakträningen med Tävlinglydnadsträning. Kör ung. varannan dag. Har där fått bättre apporteringar på Triss. Elliot och Farin har fått lite mera "hum" om LKL2 momenten och Keno tränar på för 1an start så småningom   


Ska försöka Blogga lite oftare framöver!

Kram på er alla ! Ha en bra träningssommar!

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards