Alla inlägg under mars 2011

Av Tina Engström - 22 mars 2011 17:14

Förra veckan var jag ,med Triss & Farin och Lisbeth med Levis, ute på golfbanan och körde linjetagsträning. Perfekt före, skare som höll för både folk o fä. Det gäller ju att passa på nu, innan snön är borta och alla golfare kommer. Det bästa med golfbanan är att det är så varierad mark, kullar, svackor blandat med små dungar och lååååånga "raksträckor".

Vi gick först runt och ställde ut ett tiotal dummys, på lämpliga ställen,fortsatte promenaden runt och skickade från olika ställen.Genom dungarna, bunkrarna osv.Satte ut nya lite eftersom, det blev väl en 7-8 skick per hund.

På vägen tillbaka till bilarna, la vi ut ett stort sök i skogen på 16 dummys. Satte in Triss o Farin i bilen och tog ut Elliot. Körde sedan parsök med Lisbeths Palle.För ett par veckor sedan, gjorde jag ju samma sak, fast bara med "mina" egna hundar. Här var det nu en "känd" hund, fast ej i vår flock. Tränade möten dvs Palle fick gå ut i söket när Elliot var på väg in med en dummy och tvärtom.Passivitet, när annan hund söker, blev det också.Vi bröt när de hämtat in 7 var och hämtade de sista 2 själva.


Idag gick jag ner till sjön (isbelagd) och la ut sök åt 2 håll, 7 dummys åt vardera hållet, hundarna såg på.Hade sjökant på vä sida åt ena hållet och medvind, sjökant  på hö sida och motvind åt andra hållet.Våra B-prov ligger ju alltid vid vatten, så det är bra att träna VID vatten, men ej i, med våra "badglada" hundar    Körde sedan en hund i taget, de hämtade då några åt ena hållet,bytte riktning och skickade åt andra hållet,sedan åt det första igen osv. Kallade även in hundarna tomma och bytte håll. Vill att hundarna ALLTID kommer i full fart på inkallningen dvs jag ger alltid bollen i de lägena. Dessutom är det så när man är på prov och hundarna inte riktigt vet vart sökområdet är, kan det bli några inkallningar för att få tillbaka dem i rätt område. De kan då, ibland tappa motivationen att gå ut igen, så därför övar vi det. Triss fick avsluta det hela, även hon med "synligt" utlägg. Tycker att ,även om man är i EKL och kan söka, så är det bra med hög motivation i sökträningen ibland   


Lille Keno var med mej på apellplan igår. Vi körde då linjetag på burk, använde mej då av 2 burkar med ca 50m emellan. La en godis på den första,han gick sedan med mig till den andra, som jag också la godis på. Vände sedan upp mot den första, fick gå lite framåt innan han "släppte" fokus på den senast lagda godisen och tog mitt tecken framåt. La sedan en godis, där han hämtat, men skickade på den "gamla" godisburken. Lite försvårande mot tidigare.Blir det fel, dvs de vänder och tar den nyss lagda godisen, gör man det lite lättare ,genom att korta avståndet till den burken de ska till.Jag provade också att sätta honom med ryggen åt burken, och skicka på ett "bakåt ut" ett par gånger,på ca 4-5 m avstånd Vi tränade sedan lite följsamhet, ingångar och ett par hopp över hindret, 2 plankor. Kastade över en godis som motivation. Vi gick även runt lite i skogen, där det nu är barmark på vissa ställen, och övade följsamhet över stock o sten.


Ser fram emot "Farttest" to-fred och sedan en massa stadgeträning i helgen hos Huntreds för "Tuvabarnen", Elliot,Farin,Rosa,Mossa,Coco,Ronja,Elton och Bonzo   


 



Av Tina Engström - 16 mars 2011 18:58

Hejhopp!

I o m att Apportören kom för nån vecka sedan vaknade träningsmotivationen igen. Tycker att Elliot och Farin, trots deras unga ålder (14mån) känns klara för ett NKL prov. Så nu har jag anmält, de ska först gå på ett varsitt WT, för att kolla av deras kunskap i ny miljö. Ser det enbart som ett led i deras träning, därav ingen "tävlingsinriktning", är det så att det blir för svårt, kommer jag att göra en "bra grej" av det hela (dvs ger bollbelöning för ett stopp el inkallning, 0an är ju ett faktum ändå   ) 


  

                      Elliot in med dummy!


Förra veckan hade jag med "unge" Keno på promenad/träningsrundan,när jag skulle köra sök med de "stora". Första vändan, när jag la ut dummies (10st) i ett sök var han lös med mig, "snodde" dummyn några gånger, men jag tog emot den glatt och försökte "distrahera" honom med godis på de andra utläggen   

Körde sedan Elliot och Triss a la "öppensök", dvs E hämtade 2st, Triss 2st och sedan varannan. Ville se att Elliot inte tyckte det var "konstigt" att gå ut mot Triss, när hon var på väg in med apporten.Sen det omvända, att han går ut, trots att hon var på väg in med dummy. Om de skulle stanna, tycka det är konstigt avvaktar jag med en blick ut i området, vilket oftast renderar i ett fortsatt arbete.Gör det inte det inom "rimlig tid", skickar jag om. (Keno var samtidigt kopplad hos mej)

Andra gången jag gick ut med dummiesarna ville jag ej ha med Keno, i brist på träd fick Triss agera "stolpe", det gjorde hon med den äran   


  

                   Farin, Keno, Elliot o  Triss !  ("attans vad jobbigt att va barnvakt")


Efter att ha kört sök i par med Farin, då fick Keno vara kopplad hos mej, var Triss glad igen   


Keno, som varit ganska lugn som valp, med ett bra föremålsintresse, behöver "testas" lite, tycker matte Tina! Han har en fin följsamhet och kontakt, så därför testar jag nu hans " djävl.anamma" Kastar då bollen/dummyn över diken, in i snår, upp på höjder osv. Det har visat sig att han har ett bra apportintresse, i mina ögon, så nu går vi tillbaka till "burkträningen", kontakt, miljö mm.


  

    Upp på höjden....... 


 

...... in i snåren...... 


  

..... o hem med "bytet"    



Är sååååååå nöjd med mina älsklingar !!!!!

Nästa vecka är det "Farttest" o träning för "Tuvabarnen", Jättekul !!!




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards