Direktlänk till inlägg 7 mars 2014

Provträning!

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och som tycker att de är ”klara” för start. Sedan går allt åt ”fanders” på provet.Känner ni igen er?

Jag har startat på väldans många prov,med olika hundar,och den största skillnaden, för hundarna,är att jag inte är nervös. De flesta tränar hemma ensamma i lugn o ro,vilket är jättebra,i uppbyggnadsfasen, och allt fungerar. Sedan går man på prov,där den stackars hunden, helt plötsligt ,upptäcker en ny sida på sin förare.Eftersom hundar är känsliga varelser (de kan känna när ditt blodsocker går ner,eller när man är på väg att få ett EP-anfall) förstår de inte varför,den vanligtvis ”säkra” matte/hussen är så konstig (nervös/stressad). Kontentan är tex.

# att hunden har svårt att lämna föraren (föraren är i fara, kan troligvis inte klara sig själv)

#  Hunden vill inte konkurrera med de runt omkring (viltvägran)

# ”Droppar vilt” (”Dominanta ledare” runt föraren,alt ute i söket = Domaren, publik,skrivare mfl)

# går ”ur hand” (jag fixar situationen utan hjälp)

# ”ser ett spöke” bakom vassen (en båt med förare,iklädd hatt o solglasögon)

Det finns massor,som händer på Prov,som man inte trodde skulle hända.Därav vill jag gärna ge lite tips till er,för att undvika lite iallafall!

 

Uppbyggnadsfas: Träna de olika delarna i lugn o ro hemma.Stadga,Markeringar,Sök (i olika terräng,med ”markbyten) hellre djupt o smalt,än brett.Variera sett, osett. Vatten osv.

Fortsättning: Träna där det finns folk i närheten,öva inlevereringar med folk bakom,Skytt framför, där hundar har rastat sig osv. Båt,både synlig och bakom vassen.Träna liiite svårare markeringar/sök/dirigeringar,än du förväntar dig av din klass på provet.Det är jätteskönt att kunna hjälpa sin hund med ett ”Ut”,tex om den vänt i vattnet pga att Markeringen var ”för lång”,känner den igen tecknen,kan det ju lösa sig ändå = självförtroende hos både hund o förare!

Test: Man behöver bara vara 3-4 personer som hjälps åt. Lägg upp ett ”Prov”,kör en hund i taget,de andra agerar ”funkisar”.Förbered er,som inför ett prov,dvs alla hundar kvar i bilen. Fixa klart allt innan ngn tar ut ngn hund.Jag lovar att man får ”stresspåslag”/”prestationsångest redan där,fast det är folk man känner (alla vill ju vara bäst ;-) Turas om med marker,startordning (det är skillnad att gå som 1a alt 16e hund) MEN var ”Seriösa”,dvs ”blaja” inte bort ”Provsituationen”.Gör DETTA mer än en gång! Det behöver inte vara mer komplicerat än en vanlig träning,men det ger så mycket mer.


Allt är egentligen för att er hund ska känna igen er,när det väl gäller + att ni själva ska känna er lugnare. Om man är Väl förberedd och har tränat liiite svårare,än förväntat,behöver man inte vara så nervös!

Alternativet är att ”dra i sig en kvarting Jäger”,ni väljer själva  ;-)

 (detsamma gäller för WTn,det räcker med att vara 3 pers,lägg upp en ”ruta” var,kör en hund i taget. Ha inte ”dåligt samvete” för att DIN hund får vänta i bilen en stund,de får så otroligt mycket uppmärksamhet alla andra dagar)


Lycka till på Årets Prövningar!

 







 
 
Jessica

Jessica

7 mars 2014 19:18

Mycket kloka ord Tina, jag har delat ditt inlägg på min kennelsida på FB :)
Trevlig helg och lycka till i Strängnäs, kram

http://www.skeppartorps.se

 
Ingen bild

Brita

2 maj 2014 08:14

Bra tips! Generöst att du delar med dig av erfarenheter! Vi borde alla göra det för att få ut fler flattar på prov och visa upp vår duktiga ras som fått lite skammat rykte bland fågelhundsjägarna. Jag tar till mig dina ord och börjar redan idag, varför skjuta upp det?:)
Hälsningar
Brita, B-flat.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Av Tina Engström - 21 mars 2013 19:37

Träningen med Ninja ligger lite på ”is”, då jag är väldigt lågmotiverad pga kylan. Men vi har iallafall testat, ett par ggr, att träna hö och vä. Har då en medhjälpare, som lägger en godis på en burk ca.10m till hö om N. Vänder upp henne ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards