Alla inlägg under maj 2011

Av Tina Engström - 20 maj 2011 22:04

Nu ligger fokus på Unghundsderbyt. Har 5st i "Färgkullen" anmälda till Unghundsderbyt i skåne 12/6. Igår hade vi vår första träning. Hade 5 stationer med enkelmarkeringar in olika marktyper. Vi "startade" ett ekiopage i taget och "gav oss inte" förrän det gick så bra som det kunde. Ställde skytt omväxlande till hö och vä om hund/förare och markeringarna föll på olika avstånd med tyst dold kastare. Såg inte hunden, kastade vi om, tills hunden "fattade" att titta åt rätt håll. När det blev för svårt kortade vi avståndet halvvägs, men avslutade på fullt avstånd    


Har lagt in 2 träningar till, innan det är dags. Alla hundar är väl tränade i Dir biten,dvs de kan Ut, hö, vä hjälpligt, om de nu inte skulle uppfatta markeringen på tävlingen. Men under våra träningstillfällen kör vi om markeringen, om de inte har sett den.

Försöker lära hundförarna att se, på hundens reaktion, om det är läge för "omkast" eller inte    


Har anmält både Farin och Keno till LKL2 om 2 veckor, mitt största problem är deras förkärlek till ligg. Båda lägger sig gärna vid mitt "stanna" inför inkallningen, dessutom lägger de sig gärna på "stå" i rutan och "sitt" på andra sidan hindret. Vi får se om vi hinner fixa det   


Anna Q, min "mentor" i tävlinglydnaden, hjälpte mej lite häromdan   Har haft sneda ingångar på apporteringsmomenten med Triss + dålig fart, då jag fått "bråka lite, när hon tagit fel i dir apporten. Hon har även fått "tugg" på vittringen ,hon griper så "futtigt", så för att inte tappa, kastar hon om den på väg in, det finns inte ett märke på pinnen, men hon får 7 pga det, trist och oförtjänt     Vi har även jobbat med det. Nu känns det bra inför vår "Titeltävling" om 2 veckor   

Återkommer med vår fortsatta träning, Kram på er !!

Av Tina Engström - 13 maj 2011 20:45

Hoppsan, här har det inte hänt mycket senaste tiden, tyvär blir det ju mer tid ute och mindre framför datorn, den här tiden på året.

Tränar naturligtvis ganska mycket nu. Fokus har legat på Jaktprovsstarterna med Farin och Elliot. Sök i olika marker, båt, stadga har vi jobbat med. Farin har ju sin 1a i NKL och jag hoppas Elliot tar sin också snart.


Nu jobbar vi vidare med Dirigeringsbiten, de är duktiga på land båda två, så nu är det vtn som gäller. Varvar träningen med att sätta hundarna, gå runt viken och lägga på andra sidan och sedan skicka. Med att skicka Ut i "tomme" och blåsa stopp, belöna, blåsa stopp-vinkla hö/vä och sen kasta bollen i "simriktn".

Där jag lagt "synliga" dirigeringar tidigare, provar jag med att lägga igen, medans hundarna är kvar i bilen, för att se om de går på tillit också   

De är faktiskt väldigt duktiga och tror på sin matte. Om det skulle stöka till sig, gör jag som på land, dvs blåser ett stopp och belönar det. Sen gör jag dirigeringen tydligare, genom att visa den.

Lilla Keno gör inte så mycket, får sitta mycket passiv, då jag tränar de andra hundarna. Han har dessutom fått vara med, när jag har Gruppträning för de "äldsta" Engsbodarna, och suttit passiv.

Han har även fått göra lite linjetag på vilt, eftersom jag ändå har det upptinat. Går då och lägger 3-4 synliga linjetag, sen börjar jag med det som jag la först.

Har även börjat "kräva" ett strikt fotgående och ett "stanna kvar" när vi ska apportera.

Annars är det Lydnadsplan som gäller, vi tränar på momenten i LKL1 + Rutan. Allt för att få ett bra samarbete i framtiden   


Triss är anmäld till prov i Norge i Juni, så nu är hon också i träning. Lägger fokus på hennes land/vattendir. Dessutom måste vi träna lite vattenmarkeringar. Hon har, av ngn anledning alltid svårt att gå på fler markeringar än 1 på vattnet !?


I juni är det Unghundsderby i Skåne. Vis av tidigare derbyn, gäller det att träna långa svåra enkelmarkeringar, med terrängbyten mm.


Har även anmält både Farin & Elliot till tävling i LKL2, så vi tränar även det   


Kram på er och träna på    




Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards