Alla inlägg under februari 2013

Av Tina Engström - 16 februari 2013 20:27

Eftersom det är mycket snö här fortfarande, passar vi på att länga avstånden på våra linjetag. För att valpen inte bara ska gå på "minne", är det bra om man har en träningskompis. Vi ställer sedan ut olika burkar (färgade) på det vita öppna området och lägger en godis på varje. Man skickar sedan på en burk, som den andra lagt på, för att träna tilliten på tecken. Jag tränar både Raka skick och "bakåt" Ut. Blir det för svårt,"dvs valpen springer åt fel håll (ingen burk i syne) testar jag mina "stopp"/kontaktsignal och belönar om valpen stannar upp o tittar på mej (Jag har tränat "Kontaktsignal" separat) Se tidigare inlägg.


Vi jobbar vidare i stadgan, fortfarande blandar jag inte in Dummies, utan tränar på "mat". Övar med att ha Valpen bredvid mej, kastar en "markering" m godisbit framför valpen. Belönar att den sitter kvar OBS!! INTE att den "tittar" upp på mej för "tillåtelse", varvar med Apportkommando, dvs "varsegod",fast jag använder hundens namn = mitt Markeringsskicks kommando i framtiden.

Blir valpen/hunden väldans stressig av det här, kan man lägga ut markeringen istället.


Varför jag använder godis isället för apporter, grundar sig på att jag upplever att det blir sååå mycket mer "allvar" så fort det är Dummys/vilt man ska springa till, dvs förarna blir annorlunda. Om en valp "tjuvar" på en godis, So What, allt tar slut där. Gör om, lättare alt med tydligare direktiv (stanna). Om de får tag på en "leksak" (dummy,vilt) blir det för OSS skillnad, INTE för hunden. DE är oftast lika glada i mat som i dummies, innan vi "lär" dem vad vi "ser" som viktigt.Man skapar en "konflikt", du är "sur" för att den "knallade", samtidigt som att du vill ha in apporten, dvs måste låta "len" på rösten, (hundar "ser igenom det") Om nu valpen skulle "släpppa" föremålet, för att komma "tom", blir vi ju besvikna då också.... eller ?? 

Kolla i en flock, om JAG gör en leksak viktig, genom att vilja ha den, vill valpen behålla den. Om jag "skiter i " att den bär omkring leksaken, hur vktig är den då ???   

Lite av mina tankar kring vår "träning"   


Jag vill bara tillägga, att jag avlar/förutsätter att hunden har ett naturligt "föremålsintresse" ;-) Då kommer denna träning inte att vara ett problem, dvs att valpen/hunden skulle välja bort en apport för att "leta" godis. 

Mina hundar tar inte ens en köttbulle, om de har chansen/focus på att jobba   


Jag svarar gärna, om ni har frågor!


Kram!!



Av Tina Engström - 1 februari 2013 17:42

Jag har nu tränat "stanna kvar" i lite olika miljöer. Bryr mej inte om hon lägger sig,det är bara bra,desto mer passiv är hon. Kastar belöningen på avstånd, vill inte ha förväntan på att jag kommer tillbaka = gör en uppmärksam hund,dvs man har inte tid att titta åt sidan alt äta gräs,snö,hästskit, för då kan man "missa" godisen/bollen.

 

 

                   (hon bjöd på "näsan ner"   )


Eftersom vi har ett "stanna kvar", har jag testat att sätta henne med ryggen åt Godisburken och skickat henne på "bakåt UT", hon fattade ganska snabbt när jag tryckte på med både händer och kommando. (fattar de inte,ta hjälp av ngn som kan stimulera bakom hunden) Varvar sedan med att belöna "sitt kvar", med att skicka henne. Varierar avstånd från burk till hund och hund och mej, MEN länger inte avstånden samtidigt. Vi fortsätter naturligtvis med våra linjetag också.


Vi har också börjat lite med Kontaktsignal. Först har jag bara hunden sittande framför mej, blåser 1 signal-höjer handen m en godis,blåser och samtidigt kastar jag godisen till hunden. Gör det några ggr, sedan testar jag på lite längre avstånd och när valpen inte är fokuserad på mej. En blick på mej = beröm o godis (de behöver INTE sätta sig) Vill att det ska löna sig att titta på min hand,så därifrån kommer godisen. Om hunden inte fångar den i munnen,utan måste leta efter den,passar jag på att lägga på min Områdessignal = snabb inlärning på den samtidigt   


Igår och idag har vi även "kollat av" Viltintresset. Börjar då innomhus, låter hunden lukta/kolla av viltet först, när jag håller i det. Provar sedan att lägga alt kasta iväg det, när hunden kommer fram lockar jag på den (vill INTE ha ngt "ta den då" kommando) vill den inte ta- höj stimulansen på viltet dvs dra lite i det,skapa efterföljande. Tar den viltet, stå trångt eftersom de oftast vill "kila iväg" och undersöka, locka in den o belöna. Jag bryr mej inte om de släpper viltet, bara de vill komma till mej. Provar sedan utomhus, sätter då lina på hunden,om jag är osäker på om den tänker komma.

 

Tejpar också ihop vingarna,för bättre grepp    Ninja apporterar mås   


Vi tränar oss lite för "vänstervarv" också, så småningom   Trimmar lite och låter andra titta på tänder och "klämma lite" på kroppen.

 

                                                  
  Sötnosen 3 1/2 månad   


Vi har hunnit med att träna lite både i Ridhus och i en Innomhushall. Då fokuserar vi mest på tävlingslydnadsmomenten, följsamhet,ligg,ingångar och stanna kvar. Har testat lite apportbock och hopp också.


Herregud, det låter som att vi tränar jämt, MEN jag kan intyga att vi kanske gör saker ca 15min var tredje dag   Hon är väldans lättlärd, min lilla stjärna. Tror också på små stunder av träning då och då, sedan vila, då hinner det sjunka in i det lilla huvudet   


Kram på er alla!!






Ovido - Quiz & Flashcards