Direktlänk till inlägg 29 december 2012

Drygt 11 veckor!

Av Tina Engström - 29 december 2012 19:38

Måste bara lägga in en gullig bild, 3 generationer senare   

 

                   Ninja,Oakshoots She's a Maneater och Farmorsmormor Julia,Almanza Pleasure N'Play 


Nu har vi börjat "flytta ut" lite aktiviteter,låter Ninja vara med vid "pratstunderna" på mina träningsträffar, då hon sitter vid mej och håller sig lugn.Testar även namnet i störning, dvs säger det när hon är upptagen av lite annat = BRA belöning vid gensvar. Belönar även när hon spontant tar kontakt/väljer mej   

Går omkring/står stilla där jag hjälper in henne i position, belönar där jag vill ha henne.Ger godis på "Utsidan av huvudet",så hon "strävar" innåt m rumpan. Och bara när hon är stilla, dvs hopp mm =  ingen belöning (korrigerar inte)  

                             OBS! Keno på bilden, vill bara "Illustrera" position.


Har även "testat" linjetag på burk m godis ett par ggr. Första gången la jag synligt en godis, backade m N fortf m nosen mot, MEN, var noga med "pipan i munnen",handen bredvid huvudet, pekande. Släpper iväg med kommando "UT". (har halsband på) Skickade 4-5 ggr då.Idag kunde jag lägga en godis, få med henne med en ny godis i handen och sedan skicka på burken.Duktig tjej! (nu pratar vi om 5-7m) Körde 4-5ggr.

Tränar även "Inkallning". Jag håller då godis framför/vid mej, samtidigt som jag blåser och matar. DVS om man vill ha ngt på den signalen gäller det att VARA precis framför/nära.(Det är där jag vill ha apporterna sedan)

Tar ut henne,ensam på alla nya platser vi hamnar på, ibland bara för att kissa, ibland för "annat", idag var vi o kollade ett dött rådjur, som låg i skogen.Vill att hon lär sig "själv", utan flocken.Nu gick hon direkt fram, men hade hon tvekat, hade jag väntat ut henne, så hon "vågar" undersöka nya saker.

Hon sover i bur på natten, ligger ensam i bilen (på sätet än så länge), när jag är "borta" (ute m övriga,håller träning eller handlar) dels för att lära henne att vara själv, dels för att få henne rumsren (hon piper när hon behöver gå ut, piper lite även annars, men om jag VET att hon är rastad, nonchalerar jag det).Vill ju även att hon ska känna sig hemma/vila i buren på "äventyr", såsom Utst,kurs mm.

Det var allt för den här gången! Om ngn, som läser, undrar ngt, ring gärna!

Kram Tina 0709-460309






 
 
Ingen bild

Sandra & Lego

29 december 2012 21:57

Hej,
Lika kul som alltid att läsa hur er träning går...Jag har oxå provat linjetag med godisburken, bara några gånger just som du beskriver det. Funkar jätte bra. Provade nu idag att få med Lego från burken med hjälp av godis och sen skicka han på burken. Han hajjade, himla kul. Har halsband på honom oxå så jag inte håller i hunden :)
Jag har oxå tränat en hel del inkallning med mycket belöning och det fungerar bra. Han är ett matvrak så han gör allt för en godis :) hihihi!

Så fin bild på Ninja och Julia!
Kram på er!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards