Alla inlägg under april 2011

Av Tina Engström - 4 april 2011 23:06

Förra måndagen, insåg jag att det var dags att skjuta lite för mina ungdomar. Tog en promenad med allihopa och apportkastaren. Sköt några skott utan att det hände ngt    Kastade lite boll och Keno var den som hämtade utan problem.Provade sedan Farin och Elliot på skott, fick då negativa reaktioner på dem båda. Hoppsan!

Det var inget jag väntat mej. Jobbade sedan hela förra veckan med skott = jättekul apportering, fick då en annan attityd    Tränade då även med skytt + kastare, för att de ej ska "titta på" skytten utan flytta blicken utåt, mot förmodad apport.


Plockade även fram vilt, blandade sorter, och körde det på "synliga" sök ett par gånger.


Igår gjorde vi "genrep" på ett B-prov, utan vtn arbete, eftersom isen ligger fortf. Vi var 7st personer, som turades om att agera "Startande, Domare,skytt, funkisar och publik". La upp en "Provsituation"på "okänd mark" (dvs hundarna har ej tränat där innan) : Start, hälsa på Domaren,koppla loss, en enkelmarkering, en "riktningsangivelse" (linjetag) ett sök (7 vilt) ett "områdessök" i vassen och avslutningsvis en enkelmarkering. Sen fick hunden sitta passiv på nästa hunds 1a markering. Detta är jättenyttigt och ett sätt att se om hunden/matten klarar "Provsituationen". Ett litet "stresspåslag" på matte/husse när "alla" tittar på kan få den lugnaste att agera utöver det vanliga   

Jag var iallafall väldigt nöjd med Farin och Elliots attityd i skotten, dvs förväntan.

+ för deras sökarbeten, markeringsförmåga och inkallningar (de drogs mot tid markeringar under sökarbetet)

- "taggade på" i fotgåendet och släppte några vilt på backen hos mej.


Idag har vi då föjt upp med att "trimma lite" på stadgan, dvs tränat fotgående och stadga. Kastat, vänt ifrån, gått en bit, gått tillbaka. Skickat osv.


Har även jobbat med Triss, hon har, när hon apporterar, inte brytt sig om "nya apporter" dvs störningar. Men jag vill att hon stannar upp och "markerar",på väg in, för att kunna ta nästa apport på markering också. Jag kastar då en apport och när hon är på väg till mej kastar jag en ny, som hon då får hämta, efter avlämning. Det blev bra, efter några "omgångar", fixade hon det kanon   


Mascot, som ligger lite högt i "stress", men är jätteduktig momentmässigt, sitter just nu passiv på alla aktiviteter   


Keno, 5mån, tränar miljö, är med mej på jobbet och åker hiss, går i trappor,är ute i "mörkret" och sover i bilen själv.Han har även tränat på att "bo i lägenhet, vara på Hunddagis" mm, när mina snälla valpköpare tagit hand om honom.

 Idag har vi även hoppat över vattendiken, "brötat" på hygget och "löst lite problem"dvs. klättrat på rishögar mm. för att hitta apporten. Vi har även börjat köra lite "Minnesmarkeringar", dvs jag kastar apporten, går "fot" en liten bit bort, vänder upp och skickar honom och fortsätter själv att gå. Ser då till att han är lugn, innan han får apportera. Vi jobbar även lite "kontaktsignal" och naturligtvis inkallning. Han bär också lite vilt i koppel, när jag ändå har det framme   

Det låter som att jag tränar mycket, men sammanlagt är det nog inte så många minuter per hund   





Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards