Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Ninja drygt 9v !

Av Tina Engström - 16 december 2012 16:01

Vi fortsätter vår träning inomhus, har börjat lära in "ligg". Har börjat med att ha en godis i handen,trycka in den mellan hennes framben och när både framben och rumpan slår i backen,säger jag "ligg".Hon kan även få en extra godis,när hon redan ligger,upprepar då ordet "ligg".När jag gjort så några gånger,provar jag med att bara visa godisen,väntar och ser om hon operant lägger sig.Gör hon det så säger jag "ligg" samtidigt som jag ger godisen. Efter 2 dagars träning med lite hjälper ( ca 3x5min) lägger hon sig nu,bara genom att jag står framför och har visat att jag har godis   Hon lägger sig ibland,spontant på mattan där vi tränat, jag kan då även ge en godis för det   

 

Jag lockar också in henne vid min sida,med en godis i vä hand.När hon sitter "rätt",dvs rakt bredvid,får hon godisen. Har henne kvar där och om hon tittar upp på mej = en godis igen. Tränar även det "operant",dvs titta på mej (utan att jag säger ngt) = godis.Håller en godis i vä hand och rör mej också lite framåt. Är noga att belöna henne på "utsidan", för att få in rumpan = rak hund, både i sitt och gåendet.

Det är vår "lilla" lydnadsträning, som vi gör en/två ggr om dan i ung 10min.Där ingår också lite lek o kamp med leksaker/boll/dummy mm.


Utomhus går hon med på "lilla" morgonrundan, belönar "spontankontakt", både när hon är vid vä sida och om hon vänder sig om framför mej. Vi övar även att gå över "hinder", snövallar o stockar/ris och upp på stenar/snökullar (för att inte få en "bekväm" hund som går runt i apporteringen och för att bygga självförtroende,att "klara av"   


Ninja är jättesugen på alla saker,kampar och "snor" allt.Mina kläder,skor mm. Försöker dock spara på mina nej, plockar istället det jag inte vill att hon leker med ur hennes mun o lägger på ett oåtkomligt ställe.Ger henne ngt hon får leka med i utbyte.Den enda situationen jag verkligen Nejjar, just nu, är att äta sitt eget bajs, har där "nypt till" henne ordentligt och sagt NEJ, lockar med henne med en godis som ett bra alternativ.


Det var allt för den här gången   


 
 
Ingen bild

Sandra & Lego

16 december 2012 17:23

Vad duktiga ni är. Kul att få läsa om er träning och hur ni gör. Då kan vi härmas lite =) Kram till er!

 
Ingen bild

Eva

16 december 2012 17:42

Va duktiga ni är!! Häls Eva&Gidde

 
Ingen bild

Yvonne och Roffe

16 december 2012 19:03

Intressant läsning och tycker ni är riktigt duktiga. Tänkvärt det där med att spara på "Nejjet" :)

 
Ingen bild

Ann-Marie och Mikko

19 december 2012 20:27

Vi läser och lär!

 
Sara

Sara

19 december 2012 22:15

Men Gud så söt!!! :)

http://Www.saraleppanen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards