Direktlänk till inlägg 7 januari 2013

Drygt 12v!

Av Tina Engström - 7 januari 2013 18:14

Ninja har nu hunnit bli drygt 12v. Jag är jättenöjd med min lilla tjej, hon är väldans lik sin far, när hon travar på, med kontakt, bredvid mig   

 

                                           Elliot 12v  (så lika, ingen hals, men ett fint steg   )


Hon är en pigg och framåt tjej, opåverkad av ny miljö/underlag.Däremot reagerar hon lite negativt på plötsliga ljud såsom hundskall,billjud mm när det är väldigt tyst fö i omgivningen. Det konstiga/positiva är att hon var med mig på jobbet i Täby, på Nyårsafton, och när det då small så mycket,reagerade hon inte alls ngt speciellt.

I början av förra veckan hittade mina vuxna hundar ett dött rådjur i skogen, helt,troligtvis påkört (var inte magert),var bara lite skadat i baken,men fö orört.Jag var naturligtvis tvungen att ”testa” hur Ninja skulle reagera på det. Så jag tog med henne,själv,gick lite sakta i närheten, hon sprang då fram utan minsta tvekan/rädsla och undersökte det.

Ett par dgr senare var hon med mig på promenad, med alla hundar, på samma ställe. Medans jag var fullt sysselsatt med ”Bollkastande” till de andra, passade hon då på att ”smita iväg” till Rådjuret. Ja,ja tänkte jag, hon kommer nog tillbaka ganska snabbt, när vi fortsätter promenaden (ropar/kallar INTE in,vill att de lär sig själva att hänga med) men icke, hon kom en bra stund senare, tjock som en liten gris. Rådjuret hade nog blivit ”öppnat” lite, av djuren i skogen, en delikatess enl Ninja. Ja, hon får väl ”stå sitt kast”, tänkte jag, kräks väl upp allt el blir dålig i magen. Men icke, hon travade glatt vidare med oss på promenaden och sov gott sedan, ingen dålig mage ens.  

Nu när det är barmark här o där, är det väldans spännande att provdra/äta allt möjligt, gör ingen ”affär” av det, belönar bara om JAG har betydelse – spontankontakt. Vi ”tränar” lite hoppa upp på stenar = belöning, för att ha en gemensam ”sysselsättning” under promenaderna + dådkrafts träning.

I fredags var vi på Vetrinärkliniken i Arninge, för vaccinering. Passade även där på att träna kontakt + passivitet, bland andra människor/hundar i väntrummet. Ninja var jätteduktig, hoppar iväg mot ”lockelsen”, men ”kommer på sig själv”- vänder emot mej och blir naturligtvis belönad för det. Efter en liten stund, insåg hon att det lönade sig mest att ligga lugnt på golvet, framför mej. Mycke godis går det åt ;-) Men vill naturligtvis inte att hon ska tro, att alla vill hälsa, dessutom är det en form av ”passivitetsträning” med aktivitet runt omkring. (sputan var inga som helst problem)

*Träna lugn,passivitet, när du har möjlighet. Bestäm dig för när folk får hälsa/gulla. Ta vara på tillfällen i vardagen alt. stå utanför ngn större affär. Träna kontakt,lugn. (mycket godis)

* Miljöträning, låt valpen undersöka nya saker själv (tex rådjuret), försök i möjligaste mån vara bakom. Stötta lite med rösten, om det behövs.

*Ta ut valpen själv, de lär sig annars snabbt att söka stöd/hänga med den vuxna hunden. Dessutom är det bra, att de får vara själva kvar i bilen = ensamhetsträning.


Vi tränar vidare på linjetagen på Godisburken, nu har jag börjat att ha två burkar. Lägger godis på burk1, går 15-20m tillbaka, har burk2  ca 5m bakom mej. Skickar valpen, när hon springer mot burk1, passar jag på att lägga en godis på den bakom mej = burk2. Möter/distraherar henne och går emot den burk hon nyss ätit godis på. Skickar mot den som stod bakom mej-när hon springer mot den,lägger jag en ny på den som står bakom mej osv.

Provade även ”lite osynligt” idag, ställde 2 burkar på olika ställen (brett isär-10m) på ena sidan av en gles granhäck. La godis på båda, har då N i koppel, inga NEJ,utan tar med henne m en godis i handen + kopplet. (eliminerar ”knallning”) Gick igenom häcken och direktskickade på den senaste burken. Gick sedan vidare på samma sida och skickade på burk nr2. Yes!! Hon gick igenom där med och tog sin godis !! Duktig tjej! (gjorde bara en gång)


 

                               Karin & Tea linjetagstränar på Burk ( för 2 år sedan)


Fortsätter att jobba med position på vä sida. Belönar när hon är på ”rätt plats” och tittar upp på mej. Jobbar både i stillastående – med störning (folk som rör sig/pratar bredvid) och i rörelse framåt. Hon har lite bråttom framåt (travhäst som sin far), men belönar bara i ”Rätt position” dvs exakt bredvid mig. Har INTE lagt ngt ord på det än (Fot).

Jobbar även med att hon ska ”söka sig” själv till rätt position, vid min sida. Där är hon lite rolig, testar ibland att gå runt mej, ger belöning för det också, när hon är på rätt plats. Har inte bestämt mej för, hur vi ska ha det. Vill bara att hon ska veta att det bästa som finns är att vara vid min vänstra sida.

Vi leker också med föremål utomhus, där det inte är så mycket störningar (barmark) kastar tennisboll,snörboll o dummies,”gullar/berömmer” med rösten när hon kommer mot mej, kampar lite,”lirkar” ut grejen o kastar igen ngn gång.Gör bara 2-3ggr. Avslutar med att ”dra igång” kamplusten med grejen,utan att hon hinner greppa den, stoppar den sedan i fickan och är passiv.

Vi har även provat lite ”områdessök” m godis idag. Släppte några godisar i en liten rishög, lägger på ”söksignal”, när hon letar, omväxlande med muntligt beröm-duktig.

Det blir lite ont om foton (använder mej av gamla bilder), eftersom jag tränar ensam och aldrig kommer ihåg att ta med kameran, men ni får tro mej på mitt ord ;-)

Vårt nästa ”projekt” är ”stanna kvar”, har börjat lite smått innomhus, återkommer med rapport!


(vi tränar också lite ”stå o vifta på svansen” för kommande aktiviteter)


Som jag sagt tidigare, det är svårt att skriva, vad/hur, men det är bara att ringa/maila om ni undrar ngt.

Kram Tina!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards