Alla inlägg under maj 2013

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14

Träningsfunderingar!

Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-)

Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promenad, kastar jag ”lekmässigt” bollen som ett markeringsobjekt, när hon sedan springer mot den, slänger jag en boll (orkar inte bära runt på dummies,men det går ju lika bra) åt ett annat håll, på ”lämpligt” avstånd, som hon ej ser. När hon kommer tillbaka med markbollen, provar jag att skicka på linjetag mot min ”osynliga” boll. Tar hon ”linjen” o hittar bollen är allt ”frid o fröjd” och jag tänker: nästa gång kastar jag den lite längre, alternativt, om hon ej gick rakt på det skicket och jag ist blåst ”stopp” och belönat det. Så går jag närmare och kastar lite kortare nästa gång.

Detta är ”testen”, i vår träning. Jobbar även vidare på ”synliga linjetag”, hö,vä och ut, på våra vita pinnar varvat med ”targetmål”.

Eftersom Ninja är som en liten säl i vattnet, har jag även där koncentrerat mej på dirigeringsarbetet. Jag började med att kasta en boll, men skickade henne på Linjetagstecken. Sedan har jag skickat henne på ”tillit på tecknet” och kastat över huvudet. Jag testar även stopp, då hon är ute och ”frisimmar”, belönar då kontakt, med boll från mej.

Ninja är nu drygt 7 mån och har fortfarande INTE provat sök, då jag anser att det är det lättaste att lära in.Om man har en hund med bra jaktlust. Hur svårt kan det vara att ”springa runt” i skogen (normalt hundbeteende) o hitta ”saker” ;-)

Vi provar ”markbyten”,olika terränger osv i Markering/dirigeringsträningen istället.

Häromdagen slog det mej,hur jag ska kunna förklara för ”gemene man”,varför deras hundar inte stannar på stoppsignaler,kommer på inkallning, tuggar/är orolig på dummy/vilt  osv.

När en valp är 8v, levererad, har den inga förväntningar på vilka saker som är ”viktiga” för oss. De tycker att leksaker,skor,dummies,vilt mm är lika kul. När de sedan ”väljer” vad som är viktigt, beror det på oss. Leksaken = oviktig (vi bryr oss inte)  Skor, dummies,vilt osv = viktigt (vi bryr oss) helt plötsligt är vi intresserade,förbjudet, vill ha avlämningar,ingen lek, håll still, lämna i hand osv.

Vi skapar ett ”ha begär” hos valparna, för att vi så gärna vill ha allt på en gång.

När jag hade träning häromdan, frågade jag om de som tränade, om de var lika glada för en bra ”stoppsignal”, som för att hunden fått in dummien på dirigeringen.... Det är VI som präglar våra hundar till vad som är viktigt. För mej, blir jag lika glad, för ett fint stopp, som om jag fått in dummien. Därav, stannar de lika glatt, kommer lika glatt på inkallning (får stor belöning) vid båda tillfällena. LIKA stor som om de hittat dummien, på mina direktiv.

Har valpköpare som säger, min hund tycker inte att ”bollen” är kul tex. Vem bestämde det ??? Vi eller hunden ??


Lite tankar så här i vårsolen ;-)

 


Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards