Alla inlägg under november 2013

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar då ”Igångar”,genom att skicka hunden på Linjetag och kasta boll över huvudet. När den sedan kommer upp,”belöningskastar” jag bollen på land,medans hunden letar efter den (förutsättning är att du hinner) kastar jag ut en ny boll på vtn,som jag sedan skickar på, använder mej av boll,då jag kan kasta den längre än dummy ;-) Om det blir för långt och Unghunden börjar ”vela” åt sidorna,passar jag på att blåsa ”stopp” och belöna det istället. Har ju turen att ha ”backup” hundar som kan hämta det som blir ”kvar”, annars får man väl simma alt köp en ny boll (billigare än dummy). Är det ett vtn där man kan gå runt, lägger jag en apport på ena sidan och går runt och skickar. Avslutar dock de flesta vtn träningar med ett landjobb i närheten av vattnet.Områdessök alt linjetag ,som jag kastat ut när hunden är i vattnet, om den inte förstår kan man alltid blåsa ett stopp alt en inkallning och belöna det ;-)

 

Eftersom det nu är en underbar höst med snöfritt,passar jag på att sökträna med vilt. Stora fördelar nu är  Flugfritt!!!! Dessutom kan man ha viltet ute flera dgr utan att det förstörs. Tycker också att folk borde passa på att fylla sina frysar NU, eftersom det är Jaktsäsong och slut på proven = lättare att få tag på vilt,än på våren (då de flesta,”helt plötsligt” behöver vilt)

Jag lägger synliga sök på flera olika platser,tränar markbyten mm.Jag lägger vilten på olika platser för varje hund,för att lära dem att sortera ”tomt/gammal vittring kontra det finns ngt. Kastar dem en bit ifrån där jag går,då jag inte vill att de lär sig att spåra fram till vilten. Har man bara en hund att träna,kan man ”tappa” vilten här och där, på vägen.

När snön kommer,återgår jag till min Dirigeringsträning. Stående Dummies i snön är perfekta mål ;-)

 

Kombinerar naturligtvis min Jaktträning med Tävlingslydnad, då jag siktar på debut i LK1 med Undomarna Ninja & Kitty i Rättvik, febr -14.

 


Kram o ha en bra träningsvinter !!!



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards