Direktlänk till inlägg 24 januari 2011

Liiite vårkänslor!

Av Tina Engström - 24 januari 2011 18:49

Efter 2 månader med djupsnö, har det äntligen börjat tina lite.Vi har tillbringat tiden med att "vila oss" i form.Det är, bevisligen, nyttigt att låta kunskaperna sjunka in lite. Det vi har gjort är att kasta lite boll på promenaderna, hundarna har fått jobba hårt för att hitta dem i snön. Det blir väldigt lite vittring. Tror att de kan ha nytta av det senare, när det gäller att hitta små rapphönor som kryper undan   I tordags gav vi oss ut för att träna våra linjetag lite, innan snön försvinner, skaren höll och det gick kanon att ställa dummys i. Övade lite markbyten, från fältet upp i dungarna och tvärtom. Körde långa raka skick. De var jätteduktiga. Det som nu också fungerar bra, är stadgan på "juniorerna", tom Elliot kan nu sitta kvar nu,trots att jag både ropar ut och blåser på ngn av de andra hundarna   Båda kommer också snabbt in och lämnar dummysarna i hand.

Vi hade ju en test i alla moment på 1års kalaset. Ida fick köra igenom med Farin, innan de andra kom. Det gick jättebra, trots orutinerad förare   Jag körde sedan Elliot som "föråkare", han tittade lite på publiken, men var fö jätteduktig. Det känns som att de har förståelse för alla moment. Fotgående och stadga funkade också bra.

Planen är nu att köra vidare med sökträning i olika marker,synligt och osynligt, på dummy och vilt. Fortsatt stadgeträning, har bla.träningshelg hos Huntreds v12 . Vi behöver också träna med skytt, så de inte tittar på den istället för på markeringarna    Så fort vattnet går upp ska vi kolla att avlämningarna funkar och gärna få till en "båtträning" också.

Genrep i april på varsitt WT och sedan hoppas jag att allt känns bra så vi kan starta i maj   

Återkommer med rapporter om vår väg mot start på B-prov !


  

              Coco, E.Mellow Yellow ,med en kaja sommar 2010


På lydnadsfronten har vi nu tränat i ridhus 4ggr. Det som är skönast är att varken Farin eller Elliot bryr sig om miljön. Så fort de har förstått att det är lydnadsträning, så har de bara fokus på det. De har inte ätit hästskit, ens på platsliggning, och trots att det ibland är lite trångt med mycke hundar och förare som "tjoar" runt  omkring, är de väldigt duktiga på att hålla fokus på mej   

I Linförigheten har vi jobbat mycket position nu + lite uthållighet. Sedan försöker jag få dem att skilja på ligg och stå under gång, genom att ha tydliga förberedelser och genom att lägga på vä ben och ställa på hö ben. Apporteringen lägger vi inte så mycket krut på, bara 1 i koff, låter de "tjuva" (8 i betyg) istället för att "bråka". Vill att de ska tycka att det är jättekul och kastar gärna apporten eller tränar upptag istället (för framtiden) Inkallning och hopp känns inte som ngt problem.

Triss är jätteladdad, tycker att allt är jättekul (som vanligt) Hon har också lite framdrift i fotgåendet, som vi jobbar på. Säkerhet i Dumrutan behöver vi också mer av. Försöker variera inkallningen mycket, släta ink, belöning på stå/ligg. I rutan har vi tränat mycket att "hitta position" i mitten. I momentet dir app verkar det som hon "vilat" sig i form lite, hon sneglar nu oftast på mittapporten, men "väljer" bort den, Jippieee! All träning i höstas kanske ger resultat   Däremot kan hon fortfarande "apportera" på vittringen istället för att "leta", träna mer !!

I fjärren är hon nu väldigt stadig, oftast, har en liten hö tass som hon lyfter lite i stå/sitt, men kommer oftast inte framåt iallafall.

Vi kör hårt med träning imorgon igen i ridhuset   


Återkommer med rapporter lite oftare framöver   

  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards