Direktlänk till inlägg 30 november 2010

Bra träning i snön!

Av Tina Engström - 30 november 2010 16:13

Nu får vi skippa sökträningen så länge, pga snön. Har istället gått tillbaka till Dirigeringsträning. Idag tog jag först Elliot med mej ut på fältet, snön är ca 3dm djup och "mjuk" = kanonföre! Gick runt och ställde ut 6 dummiesar på olika ställen, på båda sidor om dikena.(när de hämtat en dummy, ställer jag den där jag står och går vidare för ett nytt skick på ngn av de "gamla" utställda. Detta för att lära dem tillit på tecken, inte skicka på den de minns.Man får även in störningar på det sättet.E går snällt vid min sida och försöker inte ens tjuva. Körde sedan både raka skick, bakåt ut och sidotecken. Sätter honom på lite olika avstånd ifrån mej, varierar även längden till dummysarna. Fick till riktigt långa sidotecken också,tidigare har han haft svårt att "bryta" mot mitt sitt, när jag pekar åt sidorna, men idag gick det bättre.Skickade på ett "för långt" linjetag, fick då även in 3xkontaktsignal,kastade bollen på den tredje. Han har en jättefin förväntan i signalerna, lägger sig som en Bordercollie emellanåt. Avslutade med kanonfina 100m linjetag över diket. Mycket duktig!

Lämnade några dummys kvar på fältet och hämtade Farin. Körde samma sak med henne. Tog tag i hennes stadga i sidoskicken, hon har tidigare tjuvat lite. Hon var också jätteduktig. Skickade snett över diket på ganska nära håll, hon har en liten tendens till att bli "bekväm" ibland och välja väg. Gör det därför lite besvärligt för henne och kräver att hon går rakt iallafall.Hon stannar också jättefint på kontaktsignalen, när det blir lite tokigt och jag måste blåsa. Bollbelönar alltid på dem, det ger resultat!

Nöjd tog vi en promenad sedan, där både Farin och Elliot fick gå i fotposition 15min var.Medans övriga sprang omkring.


I lördags var jag nere på en skolparkering och körde lite tävlingslydnad. Jobbar mycket på bådas Linförighet nu och det ger resultat. Körde även snabba lägganden, lite apportering och rutan. Kallt som sjutton var det.Jag har ju inte så mycket tid nu, pga att valparna, därhemma,börjar bli stora. Men vi kör på kvalitet framför kvantitet   




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Ovido - Quiz & Flashcards