Direktlänk till inlägg 20 november 2010

Lydnad och sök

Av Tina Engström - 20 november 2010 16:56

I torsdags körde jag sök med E och F på samma ställe som tidigare. Skillnaden var att, den här gången satt de kvar i bilen när jag la ut söket, förutom de närmaste som jag la "synligt" (sammanlagt 10st). Körde dem också en och en. Farin först, la också till ett strikt fotgående fram till "skickplatsen", hon hämtade 6 st i ett bra tempo, började nu närmast och sökte sig sedan utåt. BRA!! Bytte hund, Elliot som är "lite på tårna" fick gå fot lite längre, tills han lugnat sig lite. Han började också bättre den här gången, dvs sökte nära i början. Tappade lite efter 5 apporter och hamnade långt ut åt sidorna, istället för lite längre ut. Hade då chansen till bra inkallningar (med bollbelöning), vid ett par tillfällen. Avslutade med att hitta en på djupet, duktig kille !! Han fick sedan avsluta med att sitta passiv, medans mormor Julia plockade in de 4 som var kvar (1 nära, 3 yttersta). E har lite svårt att vara tyst emellanåt.

Idag lördag var han med mig igen, när de "stora" Engsbodarna hade träning. Passiv i 2 timmar, skötte sig riktigt bra, lite pip i början, sen ok.


Tisdag och fredag har vi ängnat åt tävlingslydnadsträning. Mascot var supertaggad i fredags (fick inte göra ngt i tisdags pga tidsbrist) går riktigt bra i FF, fixar både temposkiften, vändningar och stegförflyttningar jättebra. Har en tendens att "flyta ut" med rumpan i långa raksträckor - mer uthållighetsträning.

Körde även konskick + ställde honom vid konen och skickade på en hö och en vä apport. Jätteduktig!! Vårt "stora" jobb ligger i att förstå och vara stilla i de olika skiftena i "Dumrutan".Fjärrskiftena jobbade vi också en del med, har ett bra "bakåttänk", men blir lite "ivrig" ibland (tjuvar på belöningen). Det känns kaaaaanske som en debut i Rättvik, februari :-)

Farin är duktig på det mesta som ingår i Lkl 1, men vi har ett stort problem i Linförigheten. Hon går alldeles för långt ut från mej och "hukar" lite. Åtgärd: Försöker låta mer "glättig" i fot kommandot + mer "utanför" belöningar = lite bättre.Hon är ju väldigt förarvek och tycker nog att jag är lite dominant.

Tränade även snabba lägganden, ingångar och rutan. Lägger nu bollen i bakkant i rutan, innan jag hämtar både henne och Elliot. Båda springer glatt fram och hittar bollen på 25m avstånd ++++! Har även testat att inte ha ngn boll på plats i rutan och istället ropat stå = de tittar på mej och får sin belöning,båda är jätteduktiga!

Elliot har lite förmycket framdrift i Linförigheten. Han travade ju fint brevid i rätt position när han var mindre, trav nu = det går lite för fort. Kör mycket vändningar, halter för att dämpa farten.++ Har en jättefin kontakt. Tränade även att "armbågarna måste vara i backen" på läggandena."Snabba Upptag" på apportbocken. Lite "stilla" på min återgång på ställandet.

Platsliggning har vi tränat på sedan de var 4 mån, med mer eller mindre störning. Båda känns väldigt trygga och fokuserade i det momentet. Skönt.

Tanken är att jag ska ha 2 LKL1or (Farin och Elliot)  och 2 Elithundar (Triss och Mascot) till start i Rättvik (5-6 febr)

"Mammalediga" Triss fick faktiskt träna vittring och fjärr i hallen igår ;-)  Så lycklig, fick skall i fjärren, men har faktiskt lite överseende ;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Ovido - Quiz & Flashcards