Direktlänk till inlägg 12 november 2010

Ny blogg!

Av Tina Engström - 12 november 2010 18:03

Hej!

Här kommer min nya blogg, den kommer att innehålla träning. Vad jag tränar med mina hundar, både i lydnad,bruks,viltspår jakt mm. Det är helt ok att ställa frågor via "kommentarer", jag svarar så gott jag kan. Är det mer komplicerat/svårförståeligt kan ni istället ringa alt. ta en privatlektion.

Här kommer en "resume' ang Farin och Elliot, nu 10 mån.


ELLIOT & FARIN (100117), 2 syskon, lika, men ändå så olika  

Elliot: En kille med stort bytesintresse,måttligt förarvek,stor samarbetsvilja och lite dålig dådkraft (enligt min bedömning). BehöverTräningen har haft stor fokus på att vilja lämna bytet/det lönar sig att lämna bytet till matte,träning i "farliga",nya miljöer. Att klara sig själv i sökträningen-ingen hjälp fr matte. Han har även ett "stresspåslag", som kommer ut med ljud i jaktsituation- får därför vara mycket passiv, när andra hundar jobbar.

Farin:En tjej med ok bytesintresse, förarvek, ok samarbetsvilja och bra dådkraft (enl min bedömning). Behöver:Träning i intresse för föremål,boll,vilt tex. Samarbetsvilja- kontaktövningar i olika miljöer. Är även lite "bekväm", kan gå runt hinder,tex en rishög. Tränar "rakt över/igenom med hög stimulans.

JAKT

12v-6mån Tränat linjetag på godisburkar.Ut - bakåt och hö/vä på olika avstånd, till mej och burkarna (ökar inte båda samtidigt).De har svårt att sitta kvar på avstånd,tränar därför lite mer stadga= sitt kvar.

Lagt områdessök med godis och boll. Elliot jätteintresserad/duktig, Farin måttligt. Kastar-leker lite mer med henne = bättre sök/bollintrresse.


7-8mån Provar vilt emellanåt,båda intresserade, men Elliot är lite bytesmedveten, släpper en bit från mej (även boll o dummy).Försöker avdramatisera-vända ryggen åt. Farin kommer hela vägen o lämnar allt i hand (fick stimulera lite mer för greppande i början). Elliot är väldigt kontaktig, duktig på stopp,inkallning och ut. Farin är svårare att få kontakt med, under arbete, kommer ibland på inkallning, jobbar med de olika bitarna med båda. Elliot :Avlämningar,bytet till mej - bra belöning, passivitetsträning-håll dig lugn i alla situationer. Farin:leker med föremål,inkallning och kontaktträning.

Träning: Lägger ut linjetagsdummys på några ställen i början av promenaden,går sedan vidare och är borta ett tag, kanske en timme, skickar sedan på "minneslinjetagen" när jag kommer tillbaka. Använder mej senare av samma ställen, men lägger ut dummyn utan att hunden ser.Kollar om den har tillit på tecknet. Funkar det inte, blås ett stopp och belöna det istället, gå tillbaka i träningen och kör synligt igen.


8-9mån  Båda jätteduktiga på linjetag,både på land och vatten,stopp,närsök och ut.Går ca50m osynligt på land, ca30-40 på vatten.De får aldrig gå direkt på kastad dummy, vi går alltid en bit innan.

 Har introducerat sök ett par ggr, jätteduktiga, går ut och hämtar flera ggr. Tar tag i lydnaden lite mer, fotgående och stadga. E lite pipig, F lugn och fin. E har bitit av kopplet flera ggr när han suttit uppbunden (++initiativrik, vill mycket, -- väldigt envis). Båda tar vilt utan problem.F mer bollintresserad nu. Kan ej gå fot lösa. Tränar mer på det i vardagen, med och utan störningar (i centrum,utanför Willys,på Brukshundklubben).


9-10 mån Har kört sök på 5 vilt,både synligt och osynligt på ”känd mark", inga problem, Elliot droppar fortf ibland.Tränar avlämningar separat. Har tränat lite markeringar (Farin) och dir i en liten grupp (Lisbeth och Lotta) . Båda duktiga på signaler och tecken, Farin lite mer självst. Båda behöver mer träning i fotposition. Elliot varvar lite när jag kastar åt andra.Fortsätter med sökträningen, varvar med att köra dem ensamma, ca 10 dummys ute, synligt och i ”par”, ca 15 dummys ute, de får då turas om att börja, ibland kör jag en hund färdigt (5-7 apporter), innan nästa = färre dummys ,svårare att hitta, för nr 2. Ibland får de turas om- 2var,1var osv. Lägger även in ”markbyten” i söken.Lägger även sök åt två håll, dels för att de ska hålla motivationen (ny mark = "nytändning")och dels för att jag vill att de ska lära sig att gå ut i den riktningen jag skickar, inte till söket bakom mej.Blir det "fel", passar jag på att träna inkallning med bra belöningar. Det är alltför många som inte kan kalla in sin hund under arbete, jag ser det som positivt när jag har chansen att belöna en bra inkallning.


10mån  Jippie!! Lite snö gör att vi kan gå vidare i dirträningen. Är på fältet och ”ställer dummysar”. På båda sidor om dikena. Kör både rakt,bakåt ut och sidotecken. Farin kanonduktig, Elliot har svårt att röra sig när jag satt honom framför mej för sidotecken/ut. Låter honom stå istället = ”vågar” röra sig i riktning. Båda är jätteduktiga på tilliten i raka skick, kan skicka på 60-80m, även över dikena.

Förklaring: Jag går först runt och ställer ut några dummys på fältet, lite här och där, ser till, framförallt i början att det är ganska långt avstånd mellan dummysarna (hunden går med mej). Sedan börjar jag skicka, varierar plats och ställer den dummy jag fått in, där jag stått och skickat. Sätter även hunden framför mej och skickar på sidotecken eller bakåt. Tanken är att hunden får syn på apporten när jag skickar den.Den ska INTE gå på den jag precis ställt ut. Man kan snabbt träna upp ganska långa avstånd, tilliten ökar, man får också störningar eftersom det står kanske en dummy till hö, när jag ska skicka rakt fram.Blir det "fel", gör jag om, lite lättare.









LYDNAD

8v-6mån Tränar mycket position och kontakt på klubben. Att inte bry sig om andra hundar,ljud,personer osv. Ingångar, snabba ligg (operant) Hoppa ”är kul”, likaså apportbockar i trä och metall. Stanna kvar i alla lägen.


6-10mån Längre fotgående i kontakt,vändningar,snabba sitt i halterna. Är  duktiga på ligg snabbt. E har lite ”problem” i tempot, då han innan alltid har travat i rätt position, trav nu = långt fram. Farin vill gärna vara lite längre ifrån sidledes, tränar mycket ”belöning på utsidan”, ”hukar” lite i förväntan (som Triss), har även lagt in stegförflyttn, för att få henne närmare.

Har lagt in kommendering som störning. Momentmessigt för LKL1 är det att länka ihop momenten som behövs.Båda har bra stadga i Platsliggning. Bra fokus i Fotgående. Snabba lägganden. Bra ingångar. Förståelse för ”ståkommando”. Är positiva till apportbocken och hoppar gärna, både ut och mot mej. Vi har även lagt in "Rutanträning"och fjärrdirigering, för att variera lite.

 
 
Emma & Krut

Emma & Krut

12 november 2010 21:58

Bra ide´ med en träningsblogg!! Länkar och försöker följa med så mycket jag bara kan!!
Tack för tipsen i telefon.....
kram

http://www.klickamedkrut.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Lotta & Viggo

13 november 2010 09:09

Vad bra med en träningsblogg. Kommer helt klart vara en trogen läsare!! :))

 
Ingen bild

Karin o Stella

13 november 2010 20:18

Härligt Tina! Vilken hjälp för många :-) Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tina Engström - 7 mars 2014 17:44

Skulle bara vilja hjälpa alla som ska ut på Wtn och B-prov i år,framförallt er som ska starta i vår. Nu när våren är så tidig,finns det ju alla möjligheter att förbereda sin hund på bästa sätt. Det är så många som startar på,framförallt B-prov,och so...

Av Tina Engström - 13 november 2013 20:19

I sommar har jag lagt fokus på tillit på Dirigeringar på vtn,både med de unga och de lite äldre.Med olika svårighetsgrader naturligtvis ;-) Eftersom jag åkt runt och startat på prov en hel del, passar jag hela tiden på att träna i nya vatten. Tränar ...

Av Tina Engström - 6 juli 2013 19:56

Åh , nu har jag inte skrivit på läääänge. Min lilla tös, Ninja” är så långt kommit, i sin träning, som jag vill. Vi har, efter att hon lärt sig simma, lagt in även dir på vattnet. Dels genom träning att jag lagt ut ngt, antingen i en vik och gå...

Av Tina Engström - 27 maj 2013 20:14


Träningsfunderingar! Hejsvejs, nu är träningshumöret på topp,när man slipper koncentrera sig på att inte frysa ;-) Ninja,som är mitt ”objekt” just nu, och jag har jobbat vidare på hennes linjetag,i första hand.När jag är ute på promen...

Av Tina Engström - 19 april 2013 19:39

Jag har senaste månaden haft fullt upp med en valpkull mm. Träningen med Ninja, går ändå framåt, MEN jag har inte haft tid att skriva. Då det ligger längs ner på "Priolistan" Att göra ;-) Ninja, som hämtar och levererar fint, har nu avanccerat i tr...

Ovido - Quiz & Flashcards